Hartcoherentie training

De meeste functies van het lichaam werken vanzelf, dit doet het lichaam allemaal automatisch. Het lichaam heeft hiervoor onder andere een autonoom zenuwstelsel wat voor balans zorgt in deze functies. Dit autonome zenuwstelsel bestaat uit twee delen, het sympathische- en het parasympathische zenuwstelsel. De eerste genoemde zorgt voor activering van het lichaam en het tweede voor de rust. Bij een evenwichtig autonoom zenuwstelsel wisselen deze twee systemen elkaar probleemloos af. Wat je wel heel goed kan merken is dat verschillende situaties verschillende effecten hebben op de hartslag en deze systemen. Zo kan stress of een schrikreactie je hart op hol laten slaan en je in dit activeringssysteem gooien. Daar tegen over staat dan ook weer rust en ontspanning wat je hartslag rustiger maakt en je zo in het rustsysteem brengt.
We spreken van hartcoherentie wanneer we in ons in een toestand bevinden waarin ons hart optimaal functioneert in een gebalanceerde versnelling en vertraging van het hartritme. Een coherent hart ritme zorgt voor helder denken en een gevoel van alertheid en harmonie. De verschillende lichaamsfuncties zijn dan perfect op elkaar afgestemd.
Deze hartcoherentie is te bereiken doormiddel van ademhaling- en ontspanningsoefeningen. In de praktijk gebruik ik apparatuur van HeartMath om het hartritme en de hartcoherentie in beeld te krijgen. Door middel van hartcoherentie training krijg je meer controle over je ademhaling en ga je een basis leggen waar je altijd weer naar terug kan keren in situaties van stress, hoge spanning of onrust. Hartcoherentie training kan ook zeer effectief zijn bij het behandelen van hyperventilatie of slaapproblematiek.